كم تقيم لعبة pes 2014 وماهو انطباعك عنها

cabo2014

لاعب
رد: كم تقيم لعبة pes 2014 وماهو انطباعك عنها

بصراحة انا اتصدمت فى اللعبة مع انى من عشقها للاسف تقييمى لها 4/10

Ahmed Hero

:: عضو متألق كونآمي العربي ::

10/10
محدش يسألني ليه انا ملعبتهاش

HRefaat

لاعب

اللعبة انا بعتبرها مشروع محترم و كبير .. ماينفعش اقول انه فشل بس هقول انه ماوصلش للمثالية المُنتظرة لـ عام 2014

# الجيم بلاي #
"التحـدي الكبيـر فـ اللعبـة" مختلف صعب تكتيكي ممتـاز .. محتاج جيمر محترف حقيقى , لازم تدخل الـ Training تتعلم و تتقن المطلوب في كل تمرين وتعرف كل شيء
[قطع الكرات - التصويب - البيانية - العرضية - الفاولات - حركة اللاعب]
كل الكلام ده مختلف و ضروري جداً تدخل التمارين عشان تقدر فـ البداية تقتنع ان صعوبة الجيم بلاي دي ليها حل وتحط ف دماغك انك هتتعلم و تتعود وتبئا محترف

# الجرافيك #
كملاعب و حركة جماهير فهو رائع , اجسام اللاعبين افضل من النسخة السابقة بكثير .. المشكلة الوحيدة و الاهم هيا الوجوه كانت محتاجة تظبيط اكتر

# أسـوأ مشكلة فـ اللعبة هيا عدم وجود الملاعب اللي كنا متعودين عليها مثلاً فـ PES2013
الماسترليج كله قايم على ملعب KONAMI ! حاجة محبطة بصراحة :0165:

# مشكلة كمان تهنيج اللعبة و التقطيع فـ بعض اللحظات اثناء اللعب حتى لو عملت الاعدادت ع LOW
واللي اظن سبب المشكلة دي هيا الجماهير فـ المدرجات اللي مابتبطلش حركة وتشجيع

# شكل اللعبة برة القوائم وكدة بصراحة مش تمـام خالص , PES-2013 كانت محترمة و خفيفة
ماعرفش عملوا القوائم فـ PES-2014 كدة ازاي و على اي اسـاس !

# التقييـم النهـائى #
8.4/10

ولو كانت من غير المشاكل اللي قولت عليها دي .. كانت اخدت 9.7/10 !

zizo2080

لاعب

اللعبة تستحق التجربة
المميزات
الجيم بلاي تحفة بصراحة
الاستادات جميلة جدا
الجماهير تقدم ممتاز
الحارس اتقدم كتير عن الاول
المعلق العربى تحفة بالنسبة لاول سنه تعليق عربى
العيوب
الوجوه فقط وده ممكن الباتشات تظبطه
التراخيص اسوء حاجة فى شركة كونامى عاما

PrinCe Shieka

::مراقب عام::<br>:: أفضل عضو لتعديل اللعبة ::<br>:

انا بجد نفسي احدث جهازي
عشان خاطر اللعبه تستحق
لأن كل اللي شايفها وحشه جهازه متوسط
انما هي عاوزه جهاز وحش

بجد 8من 10

Mohamed_83

لاعب

اللعبة الواحد اتصدم فيها عن كل سنة بس في حاجات كويسة زي المود بتاع الجيم تبقي مدير فني لفريق بيجيلك عروض في اخر الموسم يعني مش ثابت علي فريق طول الماستر وكل اما وصلت لمستوي اعلي في الفرقة اللي بتدربها العروض بتزيد ومن اندية كبيرة
التقييم بالنسبة ليا 5/10

zizo2080

لاعب

انا بجد نفسي احدث جهازي
عشان خاطر اللعبه تستحق
لأن كل اللي شايفها وحشه جهازه متوسط
انما هي عاوزه جهاز وحش

read more: http://www.akonami.com/vb/showthread.php?t=104808&page=3#ixzz2foncnmyn
فعلا انا جربتها على تلات اجهزة متوسط وفوق المتوسط وجهاز عالى قوى حاجة تانى على اعلى جهاز

اعتقد ان الناس اللي مش حابين بيس 2014 مش عارفين يلعبوها .. عشان كدا كارهينها .. انا في الاول كنت بكرهها بس لما بدأت اعرف العبها كويس لقيتها فعلا لعبة محترمة وافضل اصدار علي الاطلاق

Ahmed Hero

:: عضو متألق كونآمي العربي ::

اعتقد ان الناس اللي مش حابين بيس 2014 مش عارفين يلعبوها .. عشان كدا كارهينها .. انا في الاول كنت بكرهها بس لما بدأت اعرف العبها كويس لقيتها فعلا لعبة محترمة وافضل اصدار علي الاطلاق
كلام زي الفل

Madridi14

لاعب

لحد الان لم استطيع تجربة اللعبة لانها ثقيلة جدا مع العلم ان جهازي مناسب جدا للعبة + pes 2013 اشتغلت على اعلى جرافيك وسريعة جدا بدون تقطيع وبدون اي مشاكل

Mesut Ozil

لاعب

6\10 والسبب الوجوه,لو بقيو على وجوه 2013 كان أحسن
مو على أساس محرك جديد جبار وشاهدنا لعبة أخرى بتجسيم واقعي؟؟ ليش هي هيك!!

prince hoba

لاعب

اللعبه فعلا سيئه في الجرافيك لبعض اللاعبين

بس اللاعبين شكلهم واقعي جدا وطريقه تحكمك في الكوره صعبه وواقعيه تخليك فعلا انك بتلعب حقيقي
الصد فعلا فيه مشكله انه الحارس بينط متأخر بس برضوا سعات بيشيل كور متتشالش
طريقه الزحلقه مش افتراضيه زي بيس 13 انك بتتزحلق وعارف لاعيبك هيتزحلق ازاي وهو هيقع ازاي هنا واقعيه جدا

والاحتفال جامد جدا وخصوصا احتفال رونالدو
انا عن نفسي هديها 8 / 10

Mr.7MoD

لاعب

أعـتقـد أن أغـلب اللي قـيموآ اللعـبة هـنآ مـآ جـربوهـآ .. أو أن اللعـبة تعـلق عـندهـم وكـرهـوهـآ لـسبب مـن عـندهـم ولـيس مـن اللعـبة !!!!
أو أنهـم مـآ يعـرفـوآ يـلعـبوآ !!!
أو ممكـن مـآ تعـودوآ عـليهـآ .!!

جـربت اللعـبة لحـوآلي 20 مبـآرآة في 4 أيـآم فـقط!!
لعـبت 3 أو 4 مبـآريـآت ودية ، والبـآقي بـطور ml و bal

أول مبـآرتـين كـآنت اللعـبة غـريبة عـلي .. حـسيت أنهـآ غـريبة!!

بعـد التعـمق : حـسيت أنهـآ ليـست غـريبة وأنمـآ رهـيبة ..!!!

اللعـبة ممتـآزة .. وعـجبتني ، سـأضـع مـرآجعـة كـآملة مـني لهـآ :

1- المـلآعـب : رغـم قـلتهـآ (19 مـلعـب) ، لكـن تـصميمهـآ جـداً رآئـع .. 8.5-10

2- الجـرآفـيك : جـداً رآئـع .. 10-10

3- التـسديـدآت عـلى الهـدف (الجـول) : سـلبي + سخـيف ، طـريقة pes 13 مـع شـوية تحـسينـآت أفـضل .. 6-10

4- التمـريـرآت : رآئـعة ، في الـزوآيـآ الضـيقة يـكون التمـريـر صعـب ، وهـو شي وآقـعي .. 8.5-10

5- طـور الـ ml : مـآ لآحـظت تـطور كـبير .. فـقط حـوآلي 3 ممـيزآت مهـمة ومـن ضمنهـآ "أمكـآنية تـدريـب فـريق آخـر" "أمكـآنية تـدريـب منتخـب" "في الـ ml لآحـظت أنـك تـقدر تتـسلف فـلوس .. فـلوسي في الـ ml حـوآلي -33 مـليون"
يـوجـد 4 سـلبيـآت مهـمة أيضـاً وهي : "أمكـآنية التفـآوض مـع 4 لآعـبين كحـد أقـصى!!!!" "أمكـآنية التفـآوض فـقط في فـترة الأنتقـآلآت!!!!" "تـقدر تتـفـآوض 4 مـرآت فـقط لآ يـوجـد وقـت كـآفي أبـداً" "الأنتقـآل بـآلوقـت في pes 13 أفـضل بكـثير ، حـيث في pes 14 يمكـن فـقط الأنتقـآل إلى أشعـآر مهـم .. ومـآتـقـدر تنتـقل إلى يـوم عـآدي"
8-10

6- طـور الـ bal : مـآصـآر به تـطور كـبير ، يـوجـد سـلبيـآت مـوجـودة فـيه ومـوجـودة أيضـاً في الـ ml مثـل : "الأنتقـآل بـالـوقـت" "المفـآوضـآت ، لـدرجـة أنـك لـو تبغـي تـنتقـل لفـريـق آخـر ، بـآلعـآفـية لـو تخـلص المفـآوضـآت مـع فـريق وآحـد ، يعـني لـو قـدمت طـلب أنتقـآل لفـريق معـيين ، ورفـضوآ الطـلب ، بيـكون 99% آخـر يـوم لسـوق الأنتقـآلآت ، ومـآ بتـلحـق تـسوي مفـآوضـآت مـع فـريق آخـر" "مـآ تـقدر تـشتري مـيزة جـديـدة مقـآبـل خـبرتـك .. مثـلاً تـشتري (زيـآدة في الهـجوم +5) نـفس مـآهو مـوجـود في الـ pes 13" ..
7-10

7- الجـمآهـير : صـآرت رآئـعة جـداً ، لكـني وآثـق أن سـبب التعـليق عـند بعـض النـآس هـو الحـركة الكـثيرة للجـمآهـير مـآيـؤدي إلى أستخـدآم طـآقـة كـبيرة للمعـآلج ومـآيـؤدي إلى التعـليق..!!
10-10

8- القـآئمة : تـصميمهـآ سيء ، لكـن الحـلو فـيهـآ أنهـآ سـلسـلة جـداً .. 8-10

9- التـكـتيك : رآئـع جـداً .. لكـني لـم أتعـمق في التـكـتـيك 10-10

10- حـركة اللآعـبين : جـداً رآئـعة + تـلآحـظ وأنـت تـلعـب أن اللآعـب يـشد الآخـر بـيده + تـلآحـظ وأنـت تـلعـب حـركة القـميص! 10-10

11- الحـكم : 90% مـن قـرآرآته صحـيحة .. 9-10

12- أوجـه اللآعـبين : جـداً رآئـعة ، لكـن يـوجـد العـديـد مـن اللآعـبين أشكـآلهم بعـيدة تمـآماً عـن الـوآقـع ومـآتـدري منهـو ذآ
6-10

13- الحـقوق : شي سيء وغـريب أننـآ نـشوف أفـضل دوري في العـآلم (الـدوري الأنجـليزي) حـقوقـة غـير مـوجـودة ، وشي رآئـع نـشوف دوري أبطـآل آسـيآ
لكـن بـآتـش أو أوبـشن فـآيـل ، ويحـل المشكـلة ..
7-10

14- الحـآرس : رآئـع جـداً ، .. 9-10

15- الـدفـآع : جـيديـن .. 8.5-10

16- الهجـوم : رآئـعـين ، لآحـظت أن لـو هـجمت بتحـصل تنـظيم هجـومي .. بعـكس مـآ قـرأت في مـرآجـعة مـن أحـد المـوآقـع .. 9-10

سـلبيـآت أخـرى :
لآحـظت أنـك يـوم تـضغـط x للتـمريـر .. أن الخـط يتعـبئ وبعـديـن اللآعـب يمـرر ، يعـني الأستجـآبـة لآزم تـكون أسـرع بشـوي ..

ممـيزآت أخـرى :
التعـليق العـربي
اللغـة العـربية أصبحـت في القـوآئم غـير متقـطعة كـثيراً .. في pes 13 كـآنت أغـلب الحـروف متقـطعة ، لكـنهم حـلوآ المشـكلة 95% في pes 14

بـآلنهـآية تـقيمي النهـآئي لهـآ : 8.5 مـن 10

اللعـبة لـو قـآرنتهـآ بـ pes 13 فـستحـق 9.3 بجـدآرة ..!!
_

اذا نـسيت جـآنب مـآ قـيمته فـأتـمنى تـذكـيري ..

Torres_yassine

لاعب

شخصيا اتابع لعبة بيس من نسخة 2005

هي كل مرة تطور من اللعبة حتى تحاكي الواقع

لكن هذه النسخة للاسف جانب الوجوه والشكل كارثي

6 \ 10 التقييم

لحد الان لم استطيع تجربة اللعبة لانها ثقيلة جدا مع العلم ان جهازي مناسب جدا للعبة + pes 2013 اشتغلت على اعلى جرافيك وسريعة جدا بدون تقطيع وبدون اي مشاكل
ممكن تقلل الريزليوشن شوية وتخليها علي low احتمال تعرف تلعب الماتشات بشكل احسن بس اوبشن الماستر ليج هيبقي تقيل شوية ..

m.r_fouad

لاعب

لعبة دى مكنتش بلعب غيرها pes بس السنة دى بقت لعبة بطيئة قصدى بضينة والفيفا الافضل

معة انى محبى pes بس فقدت كتير اوى تقيمى لها 4\10:0143:

A.Hirzalla

لاعب

تطورت ولكن اللعبه بحاجه للشغل الكبير خاصه في الجيم بلاي و ووجوه اللاعبين و اطقم الانديه والمنتخبات والكثير فعلا ناقصه اللعبه اقيمها 5-10 سيئه يا كونامي

boodyman28

لاعب

يا جماعة انا بلعب برو من زمان جدااااااااااااا
اولا برو 2014 لعبة **الة بمعنى الكلمة هيا وبرو 2012 وبرو 2010 ليه بقى للاتى:
1- فريق عمل السنوات الزوجيه مثل ال 2010 و2012 و2014 فريق واحد برمجياته **الة ال**الة
تلاحظ ان طريقة لعب الكمبيوتر معاك وبالذات فى مود الماستر ليج طريق غبية جدا بتلاقى صعوبة فى قطع الكورة من الكمبيوتر بتلاقى الكمبيوتر بيتحرك فى الملعب وبيجرى بسرعات غير عادية وانت نفسك لو بتلعب بلعيبة ذات سرعات عالية امام الكمبيوتر مبتلعبشى بيهم زى الكمبيوتر ابدا وبالذات المهاجمين والمدافعين
2-مينفعشى تجرى مع الكمبيوتر على ارضية الملعب
3-كل الثروهات اللى بتلعبها سواء عالية او ارضية الكمبيوتر بيقراها فى اصدارات السنوات الزوجية اللى هيا 2010 2012 2014
4-بتحس وانت بتلعب فى الماستر ليج ان مفيش كنترول على لعيبة فرقتك الافضلية دائما للكمبيوتر
نيجى بقى للاصدارة الاخيرة اللى من وجهة نظرى هتحط شركة كونامى فى م**لة التاريخ انا بسميها اصدارة حرق الدم ليه بقى اقولوكو
اولا بطىء غير عادى فى تحركات اى لاعبين بتلعب بيهم
ثانيا استحالة ومن رابع المستحيلات انك تجرى جمب الكمبيوتر انسى
ثالثا الميس باس فيها اكتر من اللازم وشىء مؤرف فعلا لازم تتعلم تتحكم فى لعيبتك يدوى ومش عارف ليه عملو كده
ممنوع منعا باتا لما تقطع من الكمبيوتر الكورة تاخدها بسهوله لازم تلاقى لاعب تانى بيجرى بسرعة الصوت اودامك ياخدها منك وبالنسبة لطريقة الشوط فيها فحدث ولاحرج طريقة هبلة زى اللى برمجها المشكلة انهم قالو محرك جديد واسمه فوكس يأخى اسفوكس على اللى برمج اللعبة دى اصلا الله يحرقه زى محرق دمنا
لما تباصى كورة لحد من فرقتك يقف يتفرج عليها زى الاهبل يا اما تخرج اوت او تروح للكمبيوتر اى والله انا لعبت اللعبة دى اسبوع فى الماستر ليج مود لاعب عادى اقسم بالله كنت هتشل وجانى الضغط من اللى شوفته ومن حركات اللاعبين فيها
بلعب البرو 2011 و2013 توب بلاير واعلى بتمتع باللعب فيها لدرجة انى ببقى مش عاوز اقوم من عالجهاز اما ال 2012 و 2014 الى مقبرة التاريخ والايام بينا وحاولت انى اراسل شركة كونامى لكن للاسف مش لاقى رابط للمراسلة اراسلهم عليه

دى متتقيمشى من الاساس لانها لعبة متخلفة جدااااااااااااا وخيبت ظنى وظن ناس كتير جداااااااا

أعلى