• قوانين أقسام التعديل على بيس أي مخالفة سيتم التعامل معها وابلاغ العضو بمخالفته كي لا يكرّرها في تكرار المخالفة أو عند نشر مواضيع سبام يمكن أن يؤدي العضو بنفسه الى الطرد النهائي من المنتدى

ظبط الجرافيك والالوان ودرجة وضوح الصورة فى pes 14

GHALY

:: مميز كونآمي العربي ::
ازيكم ياشباب .. عايز تظبط الجرافيك بتاعك وتظبط الوان ودرجة وضوح الصورة عندك للعبة PES 14? .. ان شاء الله كل ده هتلاقيه هنا مع اداة SweetFX settings V2 by Stahuuuu

هذه الاداء عبارة عن تظبيط الالوان والرسومات ودرجة وضوح الصورة داخل لعبة PES 14 بمعنى تحسين لون ودقة عرض الجرافيك داخل اللعبة ...
انا عارف ان اللعبة مش محتاجة جرافيك زيادة :bbm (11): وخصوصاً ان الجرافيك الزيادة بيتقل اللعبة وتخليها تبطئ وتقطع لكن من خلال تجربتى للاداة دي ماحستش بـ بطئ فى اللعب وطبعاً ممكن تختلف من جهاز للتانى لكن جرب وشوف ومش هتخسر حاجة :bbm (9): والاداة تنفع للناس اللى مشغلين اللعبة على Low و Medium ... هذا كل ما اعرفه عن هذه الاداة

ملحوظة : الاداة منقولة من منتدى اجنبي

بعض الصور للاداة

التحميل فى المرفقات

طريقة التسطيب : بعد فك الضغط هتلاقي فولدر ادخل جواه وخد الملفات كلها كوبي وحطها فى فولدر تسطيب اللعبة

تابعوا المشاركات التالية يوجد بها تعديلات وحاجات مهمة جداً جداً

شكر خاص لادارة المنتدى على تثبيت الموضوع ..
وشكراً لصاحب الاداة by Stahuuuu
******************************************​

بالنسبة للناس اللى عندها لاب توب وكارت خارجى انفيديا وبتشتكى من عدم قراءة الكارت الخارجى مع الاداة فى لعبة PES 14 وهذا بسبب ملف d3d9.dll .. اليكم هذا الحل :

اول حاجة هتعملها هتكون مسطب اللعبة وحاطط فيها ملفات الاداة ..

هتروح على ملف d3d9.dll وتغير اسمه الى d3d9orig.dll وبعد كده فى ملف مضغوط حملوا وفك الضغط هتلاقي ملفين .. ملف d3d9.dll وملف ReadMe.txt هتاخد ملف d3d9.dll كوبي (Copy) وتحطوا فى فولدر تسطيب اللعبة ..

تانى حاجة هتفتح NVidia control panel وتحط ملف اللعبة الـ exe الى قائمة برامج high-GPU-requirement .. وبعد كده اضغط Apply or OK ..

وبعد كده شغل ملف السيتينج وشوف ايه النتيجة .. وسواء النتيجة تمام او مش تمام شغل اللعبة بعد كده كا مستخدم وان شاء الله الحل يجيب نتيجة معاكم ..

الملف المضغوط فى هذه المشاركة http://www.akonami.com/vb/showpost.php?p=1072215&postcount=330

بالتوفيق للجميع ...

التعديل الأخير بواسطة المشرف:

Torres_yassine

لاعب
رد: ظبط الالوان والرسومات فى PES 14 مع SweetFX settings V2 by Stahuuuu

الف شكر لك عزيزي على الاداة
انا فعلا مشغل اللعبة على الضعيف يعني بحاجة لمثل هذه الاداة
ممكن توضيح لطريقة التسطيب اكثر
اضع فقط الملف في اللعبة و تعمل الاداة؟

• Like
التفاعلات: GHALY

GHALY

الف شكر لك عزيزي على الاداة
انا فعلا مشغل اللعبة على الضعيف يعني بحاجة لمثل هذه الاداة
ممكن توضيح لطريقة التسطيب اكثر
اضع فقط الملف في اللعبة و تعمل الاداة؟
العفو يامعلم .. هتفك الملف وبعد كده الملفات اللى جوه الفولدر هتحطها فى فولدر تسطيب اللعبة وبعد كده شغل اللعبة وبس :bbm (11):

PrinCe Shieka

::مراقب عام::<br>:: أفضل عضو لتعديل اللعبة ::<br>:

طيب انا عايز نعمل مقارنه قبل وبعد

اقارنها بأي نوع
ملاعب
وجوه
كوره
جماهير
؟؟؟

GHALY

طيب انا عايز نعمل مقارنه قبل وبعد

اقارنها بأي نوع
ملاعب
وجوه
كوره
جماهير
؟؟؟
الى الان من خلال التجربة هى ارضية الملاعب والاطقم .. هذه الاداة تعتمد بالاساس على ظبط وتوضيح الالوان

GHALY

بصوا ياجماعة في ملف اسمه SweetFX_settings.txt من ضمن ملفات الاداة الملف ده عبارة عن السيتينج بتاع الاداة يعنى لو في حاجة عايز تغيرها او تقفلها او تزودها ممكن تعملها من خلال الملف ده حتى اذا كانت اللعبة شغالة يعنى مش محتاج تعدل فى السيتينج وبعد كده تشغل اللعبة عشان تشوف لا انت ممكن تعدل عادي واللعبة شغالة وتشوف التعديل على اللعبة وبعد كده ترجع تانى للتعديل اذا حبيت .. الخلاصة الملف فى شرح كتير عن اللى عايز اقوله فا جربوا التعديل اذا حبيتوا وفى كل مرة تعمل تعديل اعمل حفظ للتعديل عشان تشوف التعديل .. انا لسه مجربتش التعديل ولو جربت حاجة وعدلتها هقوللكم .. واقرأوا برضوا ملف SweetFX readme.txt في شرح لكل حاجة بس بالانجليزي :bbm (9):

GHALY

هو جميل جدا

بس خلي اللعبه تتغير وتبقي فيها هزه كدا
بص شوف الملف اللى قلت عليه فى المشاركة السابقة ليا واعمل تعديل وشوف

PrinCe Shieka

::مراقب عام::<br>:: أفضل عضو لتعديل اللعبة ::<br>:

ولا فاهم اي حاجه فيه

GHALY

ولا فاهم اي حاجه فيه
هههههه انا برضوا زيك .. اكتر واحد يفهم فيه اللى عارف ادوات الجرافيك يعنى اللى اخد كورسات جرافيك

GHALY

جاري التأكد من تعديل مهم بالنسبالى من خلال ملف SweetFX_settings.txt لكن ليس الان للانشغال وان شاء الله بعد ساعات هاكون اتأكدت وانزله

أنا فعلا نزلت الملفات وإشتغلت تمام حتى حاسس إنو في فرق كبير بين اللعبة قبل هادا الملف أصبحت رائعة بمعنى الكلمة ...شكرا لك ..

GHALY

أنا فعلا نزلت الملفات وإشتغلت تمام حتى حاسس إنو في فرق كبير بين اللعبة قبل هادا الملف أصبحت رائعة بمعنى الكلمة ...شكرا لك ..
العفو ياجميل .. And Have Fun

GHALY

بعض التعديلات فى المشاركة القادمة .. تابعوا

GHALY

التعديلات اللى هقولها عبارة عن تعديل فى ملف SweetFX_settings.txt وده زي ماقلت قبل كده انه خاص بتعديلات الالوان ..

المهم التعديلات عبارة عن ظبط اللون وخصوصاً لون الوجه والتيشيرت .. ممكن كنا نلاحظ ان درجة اللون زيادة شوية خصوصاً فى الوجه (شوية زيادة فى احمرار الوجه) .. انا دورت وفضلت اعدل لحد ماعرفت ازاى اظبط اللون من الملف المذكور سابقاً .. والشرح مع بعض الصور ..

دي صور للعبة قبل وضع الاداة

ودي صور بعد وضع الاداة

ودي صور بعد وضع الاداة والتعديل عليها (التعديل رقم 1)

ودي صور بعد وضع الاداة والتعديل عليها (التعديل رقم 2)

هنلاحظ اختلاف فى كل الصور السابقة ..
نيجى بقى لطريقة التعديل رقم 1 .. هتفتح ملف SweetFX_settings.txt هنيجي عند سطر define USE_LIFTGAMMAGAIN 1 هتشيل رقم 1 وتحط رقم 0 وده معناه ان رقم واحد يعنى تشغيل هذه الخاصية ورقم 0 معناه ايقاف هذه الخاصية وهذه عبارة عند درجة اللون .. بعد كده نعمل Save للملف ونشوف الفرق .. (شغل اللعبة وملف SweetFX_settings.txt مع بعض عشان تشوف فرق التعديل وكل ماتعدل فى حاجة اعمل Save للملف وروح للعبة عشان تشوف فرق التعديل ...

التعديل رقم 2 .. وده يختلف عن تعديل رقم 1 فى حاجة وهى فى التعديل رقم 1 هنلاقي درجة لون التيشيرت والوجه فتحت شوية (درجة اللون) .. والتعديل رقم 2 بيظبط ده ..
هنفتح اللعبة وبعد كده نفتح ملف SweetFX_settings.txt هنيجي عند سطر define USE_LIFTGAMMAGAIN 1 ونسيبها رقم 1 زي ماهو بس بقى هننزل تحت كما ترون فى الصورة التالية

عند الدائرة الحمرة هتلاقي عندك مكتوب رقم 0.86 هنخليها 0.92 واعمل Save وبعد كده روح للعبة وشوف فرق التعديل

انت ممكن تعدل فى الارقام براحتك لغاية ماتستقر على اعداد يظبط معاك .. وكل ماذكرته يعتبر افضل اعداد بالنسبة لي .. لك حرية الاختيار فى اي تعديل سواء وضع الاداة من غير تعديل او وضع الاداة مع التعديل رقم 1 او وضع الاداة مع التعديل رقم 2 ...

تقبلوا تحياتي

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
أعلى